Sunday, December 2, 2012

banyak yg nak ditulis...
tak tahu nak mula dari mana.

mungkin mula dgn iman dan nilainya kpd seseorang manusia yg diuji susah atau senang, sedih atau gembira
apabila ia sedar ttg hakikat kegembiraan dan kesedihan sebenar, ia tidak akan terlalu kecewa atau terlalu gembira dgn apa jua yg terjadi ketika di dunia.

klau gembira atas sesuatu hal, dia tdk terlalu gembira (dgn cara yg tidak elok/melampau) kerana kegembiraan sebenar adalah apabila bertemu Allah dalam keadaan kita bersedia dan diterima (diredhai)Nya.

kalau kecewa atas sesuatu perkara, dia tdk terlalu kecewa kerana kekecewaan sebenar adalah bila kembali ke akhirat tapi tidak dapat bertemu Allah dek kerana bnyknya hijab dosa.

semoga kita kembali kepada Allah dlm keadaan baik.

berjihad memperbaiki diri....

Sunday, October 14, 2012

~!@#$%^&*()_+

Dunia ini panggung sandiwara
Cerita yang mudah berubah
Kisah Mahabarata atau tragedi dari Yunani
Setiap kita dapat satu peranan
Yang harus kita mainkan
Ada peran wajar ada peran berpura pura

Mengapa kita bersandiwara

Peran yang kocak bikin kita terbahak bahak
Peran bercinta bikin orang mabuk kepayang
Dunia ini penuh peranan
Dunia ini bagaikan jambatan kehidupan

Mengapa kita bersandiwara

Sunday, October 7, 2012

biarkan ia pergi....

Assalamualaikum

terlintas nak menotakan satu ingatan.

teringat dahulu pernah dibawa melawat sebuah penjara wanita (kajang) untuk satu tugasan rasmi. dibawa warder melintasi bilik-bilik, asrama, kelas masakan, bengkel, nursery, kantin dan sebagainya....amboih, dalam hati berkata kerajaan memang baik, tp hukuman tu kelihatan menyeronokkan pulak, ape tak nya... di dunia luar penuh dgn pancaroba, perlu usaha utk hidup. hingga mencetus dosa dan jenayah...bila ditangkap masuk penjara...aik! rupanya dalam penjara lagi best.

tapi bukan itu kisah yg nak dinotakan.


semasa dibawa melawat sel demi sel, sampai lah ke sel khas, agak terjaga, tiada jeriji besi, ianya agak luas dari sel lain dan bercermin kaca. penghuninya seorang perempuan yg masih amat muda. kata warder, dia ni bangun tido je termenung hingga dia tido semula, tidak bercakap.

saya tanya kenapa jadi begitu, kata warder tu..dia sedang mencari dimanakan permulaan masalah dalam hidupnya, tercari-cari dimanakah mula titik kesilapan langkahnya, adakah kesalahan itu disebabkan dirinya atau orang lain, adakah ketidak adilan telah berlaku? dan sebagainya...

sy pun pernah dirundung masalah, kecil dan besar. juga apabila badan dan otak penat dan seolah olah berputus asa dgn ujian Allah, minda mula mencari cari dimana mula silapnya. seolah-olah apabila dapat dijumpakan mana mula silapnya kita bisa merubah segalah yg telah terjadi. hmm...tidak sama sekali, mmg manusia itu pelupa walau dah diajar tok guru berkali kali tentang qada' dan qadar Tuhan, tentang takdir. apabila datang rasa asa, mula mencari cari dan menghukum diri.

masa yang lalu tidak boleh diundur semula

apa yang berlaku dan dosa silap lampau biarkan berlalu, usah diratapi dan diingat lagi.

biar menyesal dengan taubat dan tekad, jangan menyesal dengan menghukum diri. kehidupan harus diteruskan. perlu selalu ingat, Allah telah berfirman dalam surah al Ankabut ayat kedua 2 :
Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?"


wallahualam.

Monday, September 24, 2012

Courier New

Courier challenge
create a problem, solve it.

apa itu Courier,ianya adalah mukataip khas yang digunakan secara meluas dalam lakon layar(penulisan skrip filem/drama) through out the world. 

saya mencari-cari satu aktiviti yang dapat memberi manfaat kepada diri dan org lain. banyak aktiviti yang tercadang dek akal namum saya manusia punya satu minda sedar sahaja, mana mungkin mahu melakukan bnyk perkara, saya harus putuskan satu (lagi)

yap, bersahabat dengan Courier memang menyeronokkan, bidang itu memberi definisi baru dan menuntun saya ke dimensi baru kepada sensasi luahan rasa, saya pernah mencuba kanvas putih...ianya nyata berbeza. keseronokannya berbeza, tapi apalah hidup ini jika hanya kejar keseronokan bukan? bukankah  dunia ini penjara (undang2) bagi orang beriman.

baru semalam (24 Sept), saya mula menyelami satu perasaan melalui penceritaan atau penulisan. asalnya mencipta satu masalah dan kemudian menyelesaikannya. tetapi ilham seperti baru terjaga dan bermain main galak di benak.

saya sudah berada dalam cerita itu, mencipta plot, mendapat idea, menggarap konflik, menyelesaikan permasalahan, merungkai sejarah, memberi dan menambah ilmu.

agak indah dan mencabar aktiviti ini, mungkin membuatkan aku sedikit berubah, banyak memerhati.

berkongsi harta yang paling berharga, harta yang paling berharga itu tidak akan habis jika kamu kongsi, malah akan bertambah.

carilah harta itu, ianya sudah kamu miliki, cuma kamu tidak sedar. samaada telalu bodoh kamu, atau terlalu pandai kamu...membuatmu sukar sedar akan kenapa kamu diutuskan ke dunia...

Thursday, August 30, 2012

Mualaf




kebiasaannya, terma 'mu'allaf' diberikan kepada orang yg baru memeluk agama islam, di mana sebenarnya kurang tepat. begitulah keadaan atau didikan tidak langsung kepada kita, hingakan out of ignorant, ada pula kelab mualaf yg wujud bagi mengumpulkan mereka yg baru kembali ke agama fitrah ini.

Mu'allaf sebenarnya adalah panggilan bagi individu yang bukan muslim atau bukan Islam yang mempunyai harapan masuk agama Islam atau orang yang baru masuk Islam yang imannya masih lemah. 

Penerimaan Zakat
Diberi kerana mereka dianggap mempunyai kepimpinan didalam masyarakatnya agar kemudian harinya Islam dapat di dilihat dan diterima oleh golongan masyarakatnya.

Pada Surah At-Taubah Ayat 60 disebutkan bahawa para mu'allaf termasuk orang-orang yang berhak menerima zakat.

Masalah yang dihadapi oleh Muallaf di Malaysia
1. Berkhatan
Kebanyakan orang bukan Islam mereka takut memeluk agama Islam walaupun mereka berminat kerana berkhatan. Masalah ini timbul terutamanya di kalangan orang tua. Sesetengah Jabatan Agama atau Majlis Agama mensyaratkan berkhatan sebelum dikeluarkan sijil Islam kepadanya.
2. Sebutan Saudara Baru
Kebanyakan sahabat kita yang baru memeluk agama Islam, membayangkan rasa tidak puas hati dengan panggilan muallaf atau saudara baru. Mereka berasa seolah-olah dalam Islam itu ada berperingkat-peringkat.
3. Tersisih dan Terpisah daripada Keluarga
Sahabat-sahabat kita dari keturunan Cina dan India, apabila mereka memeluk agama Islam maka keluarga mereka terus memutuskan hubungan kekeluargaan. Sahabat- sahabat kita ini yang bekerja dengan majikan bukan Islam pula akan dibuang kerja, sekiranya diketahui yang mereka telah memeluk agama Islam.
harapnya, selepas ini kita usahlah tergesa-gesa atau senang-senang memanggil mereka yg baru kembali kepada islam dgn panggilan atau gelaran mu'allaf, letakkan mereka ditempat yg sama dgn kita dari aspek kedudukan dalam sosio kemasyarakatan dan minda, melainkan menghargai mereka masih kurang ilmu agama dan harus dibantu sebaik-baiknya.

wallahualam dan wassalam

Thursday, July 26, 2012

Logo Malaysia Merdeka 2012

Skrg semua designer masing-masing tak happy dengan 'logo' rasmi hari kemerdekaan, dan juga temanya yang sepatutnya suci dan neutral.

sebabkan semua sbb tak puas hati, maka mereka design logo sendiri, bukan harap sangat logo sediaada diganti dgn logo mereka, sbb tahu kemungkinannya tipis, tapi sekadar puaskan hati sendiri dan sebagai tanda protes daripada jiwa warga kreatif yg mungkin dipandang negatif kerana gagal hasilkan rekaan yang betul dan baik. padahal cerita sebalik pemilihan logo sekarang hanya Allah yg tahu kenape jadi cenggitu.

aku pun layan satu logo, sebab tak tercerna akal aku logo skrg, hati x mampu nak iktiraf 'logo' tersebut... ni logo dari gue, dan x dapat nak letak tema itu sbb salah dari segi maksud kemerdekaan dan perpaduan.

layan

takde copyright utk logo ini, boleh digunakan tanpa kebenaran...(kalau rase nak la)
Nik Zulkifli

Monday, July 2, 2012

sedih

paling sedih dan rase nak menangis, bila tengok kadang2 si isteri bersungguh2 mahu tambah ilmu agama sbb takut nasib di akhirat, belajar kadang2 senyap senyap, beli buku tutorial ibadah dan lain lain...si suami? kekal malas...di dunia lama, solat pun huru hara...mmg sedih camni...astaghfirullah, kesian si isteri...dapat suami camni, patutnya kalau tak mampu bimbing pun, bersama-sama isteri dan keluarga berusaha tingkatkan agama pun dah ok.

Saturday, June 16, 2012

sentiasa bersemangat inshaAllah, untuk menjadi yg terhebat....

hapdet

sekarang sedang bertarung dengan cabaran sendiri, mahu menghasilkan animasi sendiri....untuk lebih cabaran, saya meletakkan tekanan pd diri sendiri...mohon kekuatan dan motivasi. masa utk berblog kurang dan fb kurang dah....

last week interview utk kursus luar negara, COTI Korea, kursus pembangunan eksekutif di sinun...interview xlah ok sgt, x la teruk sangat.....kalau ade rezeki Allahsampai lah ke korea bulan september ni, moga Allah al Fatah bagi jalan utk aku luaskan ilmu dan pengalaman di tempat orang utk dimanfaatkan di tempat sendiri inshaAllah.


Wednesday, June 6, 2012

Ramadhan animation...


currently working on cute animation movie for upcoming Ramadhan, working hard for this...i am involved in the production as, script writer, production designer, animator, director, storyboardist, audio man, editor,..and all..so greedy, no la...one man army maaaa......

may Allah make my task easy...amin

Wednesday, May 23, 2012

Counting other people's sins does not make you a saint

Wednesday, May 16, 2012

muzakarah

bila cakap pasal buka pintu muzakarah antara dua kumpulan besar org2 islam yg lama berbeza utk kepentingan islam, bnyk musuh islam yg x senang duduk....yg dlm negara ketar lutut, yg luar negara terkentut kentut, kalau muzakarah berjalan dgn baik...ada yg terkencing terberak sambil berlari tak tentu duduk kot....

agaknye bila TGNA cakap pasal muzakarah dgn umno utk kpntgan agama, sape yg x senang duduk eh? ce teka ce teka...

Monday, May 14, 2012

LIM SWEE TIN - BERSATULAh MELAYU

SEKALI-sekala nak pos pasal melayu, bukan rasis...kerana ini ditulis oleh bukan melayu, sy tak dpt resist utk share..dan simpan utk kenangan sendiri
 
sekadar berkongsi sajak karya seorang tokoh bahasa melayu berbangsa cina, meluahkan pemikiran, emosi dan harapannya. jangan fikir payah sangat, berlapang dada dan baca dgn fikiran matang

BERSATULAH MELAYU
karya : Lim Swee Tin 


Bersatulah Melayu
Kalau nampak ada retak
Kerana retak hujungnya belah
Bimbang belah membawa pecah
Melayu itu tak mampu berpecah


Bersatulah Melayu
Melayu itu cermin
Dalam jernihnya kita menilik
Kita menilik mencari wajah
Wajah Melayu wajah kita


Bersatulah Melayu
Melayu itu lampu
Terangi jalan luas terbentang
Siapa cuba kaburkan suluh
Kelak hilang arah dan tuju


Bersatulah Melayu
Melayu itu payung
Payung jangan carik
Carik payung
Manakan lagi tempat berlindung


Bersatulah Melayu
Melayu itu pohon
Akarnya mencengkam bumi
Bumi ini pautan kasih
Kasih Melayu segala kasih


Bersatulah Melayu
Cari dan rangkalah jalan damai
Damai membuka pintu pertemuan
Pertemuan kelak merintis padu
Berpadulah Melayu, berpadu semua.

Wednesday, May 9, 2012

Allah is nearer to us than our own jugular vein

"It was We Who Created man, and We know what dark suggestions in his soul*4952 makes to him : for We are nearer to him than(his) jugular vein" - surah Qaf verse 16

*4952 - Abdullah Yusuf Ali commentry

Allah created man, and gave him his limited free will. Allah knows inmost desires and motives of man even better than man does himself. He is nearer to a man than the man's own jugular vein. the jugular veis is the big trunk vein, one on each side of the neck, which brings the blood back from the head to the heart. the two jugular veins correspond to the two carotid arteries which carry the blood from the heart to the head. as the blood-stream is the vehicle of life and consciousness, the phrase "nearer than the jugular vein" implies that Allah knows more truly the innermost state of our feeling and consciousness than does our own ego. 

matlamat

pernah org alim mencadangkan, ilmu ade umur matang juga..bagi org biasa spt aku, kalau kuat cari pengalaman hidup berpandukan al Quran dan Sunnah, inshaAllah umur 50 - 60 sampailah matangnya, mcmn pun itu perkiraan manusia sahaja, wlaupun ade benarnya untuk layman mcm aku ni, wallahualam

moga Allah panjangkan umurku dan beri kekuatan hati dan minda ke umur steady dan matang itu, untuk? utk matlamat share ilmu tauhid kepada yg belum tahu pada skala yg lebih besar....sbg hujah di akhirat kelak.

Monday, May 7, 2012

HE WENT SO SOON


bagaimana org yg tiada mempengaruhi karekter aku? dia ayahku..meninggal masa aku kanak2...aku x ingat mana pun, x bnyk meori dgn arwah...cuma bnyk cerita dari ma ttg arwah...so dari cerita itu lah aku mengkagumi dan membayang2 karektor arwah, ma cerita...ayah dulu orgnya garang, tegas..pemurah, baik hati, hensem, tinggi ilmu...semua cerita2 itu buat aku kagum dgn arwah, walau x sempat nak bersama2..aku dalam x sedar jadikan arwah sbg karektor panduan, aku cuba jadi sehebat arwah ayahku....dalam didikan ibu yg penuh emosi dan cerita.

kini dah 22 tahun berlalu selepas kepergiannya...dia masih solid lm minda, selalu termimpikan dia dan bila bangun dia tiada....

entah skrg slalu teringat arwah ayah...Nik Hitam bin Nik Long.

semoga kau tenang disisi Pencipta..amin. I MISS YOU. AL FATIHAH


you went too soon...

Sunday, May 6, 2012

drMAZA

‎"..saya tidak membantah bahawa hukum merosakkan harta benda awam dan berperang (tumpah darah) sesama muslim adalah haram..sejak awal dalam semua artikel dan kenyataan saya tentang demonstrasi saya telah tegas hal itu..tak fatwa pun orang dah tahu..cumanya apakah hal itu hanya terfokus untuk BERSIH? sejak sekian lama negara kita, bermula dari YAB PM dan Ketua2 negeri membuat sambutan tahun baru dan kemerdekaan..puluhan ribu yang hadir..sambutan-sambutan itu sering diikuti dengan pelbagai gejala maksiat muda-mudi..berpuluh tahun tidak pernah ada fatwa..tiba-tiba dengan cepatnya berfatwa..fatwa itu mungkin benar, tetapi senget sebelah..sama seperti wanita-wanita al-Arqam yang menyebut Nabi Muhammad tokoh seks suci..ia benar tetapi pincang..mengapa hanya itu yang engkau tonjolkan..sama seperti yang menyebut 'Ya Allah! Tuhan Pencipta khinzir!..memang benar tetapi senget..mengapa itu sahaja yang menjadi pilihanmu...aduhai yang 'diberi gelaran' ulama..dalam sepanjang sejarah kedudukan dan jawatan sering membuta, ataupun menjadikan mereka kelabu..jika ingin diharamkan, haramkan secara adil dan seimbang." - Dr MAZA




..satu ketika Ibn Taimiyyah bersama dengan sejumlah ulama Damsyik pergi berjumpa dengan Raja Tatar yang bernama Qazan. Raja Tatar tersebut mendakwa telah menganut Islam, tetapi melakukan penyelewengan dan kezaliman terhadap umat Islam. Ibnu Taimiyyah masuk untuk menasihatinya. Dengan nada tegas dan mesej yang jelas Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah menasihati Raja Qazan berkenaan.

Kata Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah kepada penterjemah Raja Qazan: “Beritahu Qazan, engkau mendakwa engkau seorang muslim, aku dengar bersama engkau ramai ulama. Habis mengapa engkau memerangi negeri kami? Bapa dan datuk engkau Hulako dahulu adalah kafir, tetapi mereka tidak menyerang negeri kami, sebaliknya membuat perjanjian. Adapun engkau berjanji tetapi mungkir, berkata tetapi tidak tunaikan.”

Kemudian berlangsunglah dialog antara Ibn Taimiyyah dan Raja Qazan. Selepas itu Raja Qazan berkenaan menjamu sekelian yang hadir ke majlis tersebut dengan hidangan. Kesemua yang hadir makan dengan lazatnya. Namun Ibn Taimiyyah tidak mahu makan. Lalu Raja Tatar itu bertanya: “Mengapa engkau tidak mahu makan?”.

Jawab Ibn Taimiyyah: “Bagaimana aku hendak makan, kesemua ini adalah hasil rampasanmu ke atas harta orang ramai? Kamu pula memasaknya dengan menggunakan kayu yang kamu potong daripada pokok-pokok milik orangramai!”.

Kata Raja Qazan: “Berdoalah untukku”.

Kata Ibn Taimiyyah: “Ya Allah, jika hambaMu ini seorang yang mulia, berperang untuk meninggikan kalimahMu, maka bantulah dia, kuatkan kerajaannya. Namun jika dia berperang kerana menunjuk-nunjuk, untuk mengangkat dirinya dan menghina Islam, maka ambillah tindakan terhadapnya”.

Ulama-ulama yang sedang makan dengan asyik hidangan Raja Tatar itu, masing-masing mengangkat jubah mereka. Lalu Ibn Taimiyyah bertanya mereka: “Mengapa kamu semua mengangkat jubah?”.

Jawab mereka: “Kami bimbang jika Raja memancung kepala engkau, nanti darah engkau akan terkena jubah kami”.

Apabila keluar dari majlis berkenaan mereka berkata kepada Ibn Taimiyyah: “Engkau telah telah membahayakan kami, kami tidak mahu bersama dengan engkau lagi”. Jawab: “Aku pun tidak mahu bersama kamu semua lagi” (lihat: Ibn Kathir, al-Bidayah wa al-Nihayah, 14/92, Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).

"Saya memetik cerita ini bagi menggambarkan kadang-kala betapa ramai mereka yang memakai gelaran agama seperti ulama, syeikh, mufti dan seumpamanya yang mementingkan jubahnya agar tidak kotor atau tercemar lebih daripada mementingkan tanggungjawab mereka sebagai ilmuwan Islam untuk menegakkan kebenaran kerana Allah.

Jika Ibn Taimiyyah tidak makan kerana mengenangkan nilai makanan yang dijamu, sementara ramai ulama lain yang ‘sebat semacam’ dalam kegawatan pertarungan yang seperti itu, apakah ulama di zaman keresahan rakyat miskin kini disebabkan kenaikan harga barang, akan mencontohi sikap Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah, atau akan tiru macam ulama-ulama dalam majlis Qazan itu lalu mereka juga akan ‘sebat semacam’ jamuan mewah yang melampaui batas yang patut menggunakan harta rakyat.

..saya menulis ini bertujuan untuk mengingatkan diri sendiri, bukan untuk orang lain. Ia boleh dibaca sebagai iktibar.." ~ 
- Dr MAZA

Monday, April 30, 2012

set minda

dlm minggu ni bnyk buat reading pasal minda dan psikologi....sronok jugak topik ni, bnyk benda yg terungkai, rasa lebih kawalan kendiri skrg

rahsia

tiada yg rahsia, rahsia itu membebankan...ya Rabb, jadikan aku dari lahirku hingga akhir nafasku, seorang insan yg tidak punya rahsia kepada insan lain...

Thursday, April 26, 2012

Dato' Lat

me with Dato' Lat

"Khazanah Hidup", pelik jugak term yg digunakan Jabatan Kesenian dan Warisan Negara...bila subjek masih berdiri di depan mata,,,tp mmg benar, dalam dunia seni visual, khususnya lukisan kartun..sape x kenal Dato' Lat...lukisannya adalah identiti Malaysia...

seronok dan bertuah dapat m'dengar secara terus dari tokoh ni tentang asal dan permulaan beliau, umur 13 tahun sudah menerbitkan kartun...mmg layak dalam dunia seni beliau m'dapat tempat. sarat dgn pengalaman...

saye x tau nak tulih ape...skdr nak share aje...

bye...(tetiba)


Wednesday, April 25, 2012

Ta'aruf



Bismillah. . .
~*ATAS NAMA TA'ARUF*~

hemmm. . .
MUNGKIN SALAH SEORANG LELAKI AKAN BERTANYA?:

” Mengapa wanita begitu selektif memilih orang yang akan ta'aruf? ? ?"

maka. . .wanita akan menjawab:

suami kami nanti kelak akan menjadi pemimpin kami. . .
akan kami layani keperluannya. . .
akan kami tunggu kehadirannya. . .
akan kami berikan jiwa kami. . .
raga kami. . .
bagaimana mungkin kami lalai dalam memilih calon suami,
meski hanya dalam rangka TA'ARUF? ?

suami kami nanti akan menjadi pembimbing agama kami. . .
penjaga kami. . .
pelindung kami. . .
bagaimana mungkin kami akan tergesa-gesa dan berlebih-kurang dalam menentukan pilihan,meski hanya bersandar pertukaran biodata? ?

mentaati suami kami adalah salah satu jalan kami ke surga. . .
ketaatan pada suami adalah lambang kesolehahan kami. . .
bagaimana mungkin kami akan cepat memutuskan siapa pilihan kami meski hanya sebatas kata,”hu'ummm,baik saya setuju berta'arufan”

ya akhi. . .
saudaraku. . .
para ikhwan. . .
Kaum Adam. . .
Calon suami. . .
Para calon bapak. . .

"JANGAN TAWARKAN LENGGOK SUARA ATAS NAMA TA'ARUF PADA KAMI! ! !"
KETAHUILAH. . .
KAMI ADALAH WANITA YANG BERBEDA! ! !" -KATA WANITA SOLEHAH

wanita yang menyatakan kemahuan ta’aruf. . .
Tatkala seorang wanita susah mencari jodoh atau saat di Tolak lelaki itu. . .
Tatkala taarufnya di tolak si ikhwan, buang jauh-jauh rasa kecewa, harus siap menerima dengan keikhlasan, kesabaran, qana’ah, beriman dengan qada danqadarNya Allah. . .

Sang Ikhwan yang mengajukan hasrat ta’aruf. . .
Tatkala seorang susah mencari jodoh atau saat di Tolak wanita itu. . .
Tatkala Ikhwan di tolak si akhwat, buang jauh-jauh rasa kecewa, harus siap menerima dengan keikhlasan, kesabaran, qana’ah Dan beriman  dengan qada danqadarNya Allah. . .

Kedua fenomena itu banyak terjadi Dan akan selalu terjadi, kita harus bijak pelajari, kita harus mencari ilmu yang sedang ditunjukNya. . .

Yang celaka adalah hamba penampilan, hamba bangsawan, hamba dinar . . .
Yang selamat adalah hamba Allah yang mengutamakan Tauhid,aqidah dan ahklaq dalam hidupnya. . .

Alloh Subhaanahu Wa Ta’ala berfirman:

Katakanlah: “Sesungguhnya aku telah ditunjuki oleh Tuhanku kepada jalan yang lurus, (iaitu) agama yang benar, agama Ibrahim yang lurus, dan Ibrahim itu bukanlah termasuk orang-orang musyrik.”

Katakanlah: sesungguhnya shalatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam. (Qs. Al Anaam 161-162)
Wallohu Ta'aala A'lam.

"Mencintai yang dicintai oleh Yang TERcinta adalah sebahagian dari mencintai Yang TERcinta"

ecehh..

akan tiba saatnya, di mana kita harus berhenti mencintai seseorang...bukan kerana orang itu berhenti mencintai kita, melainkan....kita menyedari orang itu akan lebih berbahagia apabila kita melepaskannya...

Tuesday, April 24, 2012

albab#2

sometimes, i find theres too much doors to look upon....may the door that i pick led me to the door of Allah acceptance.....O Allah, the Most Merciful, Al Knowing... You know what is in me and i know not what is in You...please help me...ameen

albab



Begitu banyak pintu telah dibuka dan kubuka
begitu jugalah banyaknya pintu yg ditutup dan kututup
slalu bukan kerelaan tapi keharusan
namun redha peneman hati pemujuk diri

satu lagi pintu dibuka
satu kali lagi jua ia harus ditutup
tidak lain Dia mahu aku redha
tetaplah dalam sabar

tiada lain lebih bernilai 
dari tarbiah dari Al Alimul Hakim
agar mematangkan diri tentang manusia
sbgi persediaan seorang daie yg tulus


moga tiba masa sesuai
dgn kehendak dan aturan Al Malik
aku diketemu dengan pintu keredhaanNya
lalu diterima aku yg hina dan kotor disisiNya
setelah aku dibersihkan
dari segala noda.

Tuesday, April 17, 2012

nota



hanye org yg bgtu bermakna dlm hidup kita, mampu buat kite kecil hati...org2 lain? lantok ler...kpd yg rasa diri bermakna dlm hdup seseorang, jagelah hati beliau...beliau mungkin pandai berlakon utk sembunyi kekecilan hatinye bg mengelakkan kamu susah rasa.

Sunday, April 8, 2012

Our Bright Sun Of Yesterday...


a very must watch, insipiring video...

In the Quran, the 3 pillars of a blessed civilazation that were mentioned

1. ILM (knowledges)
2. IMAN (faith in Allah)
3. Love for Humanity



doa

ya Allah al Alimul Hakim, jgn jadikan aku org yg sia-siakan petunjuk yg engkau berikan...tetapkan aku drp golongan yg mndpt ptunjuk dan tenangkan dan teguhkan hatiku dgn petunjuk dan pilihan Mu.........amin

Thursday, April 5, 2012

“1924"

The truth about the state

It wasn't always like this

Let us look back in time

History reminds us

One army

One land

One central authority

Crushing the romans

persians put in fear

The Ummah like a Lion

No need to shed a tear

When the village was attacked by the kufar

The Khalife heard

The sister cry &

Prepared for war

Attacking the city

Destroying it

from existence

Lesson # 1

Don't ever

Mess with Muslims


The Imam of the Ummah is a shield where he protects the Ummah and where the Ummah fights behind him

Where is this shield today to protect the Ummah?? What happen to this shield to honor and dignify the Ummah???

In 1917 Prime Minister of britain after entering Jerusalem stated “the crusade war has ended”

In the same year the french general, goro went to the grave of Salahudeen-Ayubi

Salahudeen-Ayubi, the one who 730 years prier crushed the crusades and liberated Palestine & Syria

he went to his grave in Damascus and kicked it and said wake up oh Salahudeen we hare here …


How did they do this

to you and me

We turn on the TV

and all we see

is a world full of casualties

a generation in agony

our Ummah is in misery

let us go back

to beginning of the century

and review our history

from one side

to the other side of the globe

the system of Islam

Ruled over the world

They went to the Muslims

for the all their solutions

from mathematics to biology

to the advancements in technology

the kafir women

use to imitate our women

they wanted the same respect

that the Muslims sisters were given while the enemies of Islam

were trying to twist the Quran

trying to write a Surah like Allah’s they all failed miserably

& many of them responded with


Ashhadu -an la Ilaha Ilallah wa Ashhadu- anna Muhammadun rasullullah

Allah has challenged the humanity until the day of judgment to produce a Sura or an Aya like the Quran

And Allah assures that they will never be able to make an Aya like it

The kufar plan and work to destroy this Deen and Allah affirms that we too are planning

and if all the people of the world got together they still could not and will never be able to put even a scratch a side of a muster seeds on the throne of almighty Allah (SWT)


After failing on the battlefield

they kufar got together

and they decided to yield

they said we must change

the way the Muslims think

and sure enough

the Muslim Ummah

began to sink

In 1917 john belford

promised Palestine

to the jews 31 years later

his promise went through

brittan and france

split the Muslim lands

3 years later

Islam worst traitor

mustafa kamal

Brought the states fall


In 1920’s mustafah kammal with the help of the british becomes the hero

Hmm… well this so-called hero cancels the authority of the most powerful system suitable for human beings

The khilafah!!!

he abandon all the rulings of Allah… he did not stop there….

He banded the Adan in Arabic, he denied Muslim sister from obeying Allah (SWT) by abandoning the Hijab

All Islamic calendars and holidays were canceled

Yes brothers and sisters…

he changes the Arabic alphabet to Latin

By doing so he made sure the next generation will be lost and have no connection to their Islamic roots

as they can not read or write all the Islamic culture that was recorded

This Islamic system sent by the Creator of alameen went from the application in life to be in museums for people to go and see in turkey


In 1924

Our state was demolished

Hundred years of planning And their plans were accomplished

Kafirs broke our bond

Contaminated our knowledge

Better listen up

because you won't learn this in college

Beginning of the end

and the divisions began

Step by step

they divided our lands

in 1921 saudi arabia & iran next year egypt &

In 32 iraq

In 1945

jordan indonesia

Lebonen & syria

Two years later

The division of India

the Muslims took a stand

and demanded

the ruling of Islam

so they gave them pakistan

but it was only an illusion a false resolution

far from the solution

In 1948 The Jews establish their

israeli state


In 1901 the kufar went to Sultan Abdull Hamid the II and offered to pay tremendous amount of money to the Islamic State for Palestine. Sultan Abdull Hamid the II replied:

I am not going to give one inch of Palestine to the jews as Palestine is not mine give but it belongs to the Ummah and Ummah have shed blood to defend this land but if one day the Islamic State falls apart then you can have Palestine for free but as long as I am alive I would rather have my flesh be cut up then cut out Palestine from the Muslim land I will not allow any carving up while we are alive!!!!!


In 1960's

somolia & nigaria

kuwait & algeria

In 1964 Came the PLO

yasar arafat

The us scarecrow

a great declined

In 1969

When the west was training Muslims scholars for hire

Jews were setting

Al-Aqsa mosque on fire!

Let us recall 1970

For those who don't remember

That was the year

That we had black September

The king of jorden

& yaser arafat

Began their plot

Shot after shot

Muslim blood spilled

As innocent Muslims were killed

Communism attacked

but Muslims fought back


The sincere Mujahideen of Afghanistan fought and pushed back the Russians

and then They started to fight among themselves

Khomaine became in power with the promise of ruling and raising the Ummah to a level of dignity

But his promise never went through soon after iran and iraq went to war

And millions of innocent Muslims died for 10 years Muslims killing Muslims

Over what!!!??? What else…!!! the agenda of the west!!! …at the end there were no resolution

Today iran is very much open to democracy and reformation

and the Muslims in iraq continue to suffer….

SubhanAllah!…. where is the Amir of the Ummah??!!!!…..


Another decade gone

But we still don't have Islam

Take a look at the gulf

And the killings of sadam

Over million Muslims died

But no one answered their cries

In the 1990's

The Muslim genocide

Bosnia

Kosovo

Chechenya

Dagistan

Bring back Islam!

Bring back Islam!

Bring back Islam!

Bring back Islam!

It’s year 2000

And nothing has changed

Past generation has aged

Let us write the next page

It’s time for us to change

It’s up to you & me

Either we make history

or we become history…


soldiers of Allah.

Tuesday, April 3, 2012

MOHON DOA UTK ULAMA' KITA YG DSAYANGI....SYAFAKALLAH

Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din
PENGUMUMAN:
Pembedahan Jantung Tuan Guru Di Stanford Hospital - 2-April-2012
Adalah dimaklumkan bahawa Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din sedang menjalani saat-saat getir pembedahan jantungnya di Stanford Hospital, San Francisco, USA. Proses pembedahan jantung bermula pada 2-April-2012 @ 8:00 pagi (11:00 malam waktu Malaysia) dan dijangka akan berakhir dalam masa 8 hingga 10 jam kemudian.
Pesanan Tuan... Guru kepada kita semua "Kenang Daku Dalam Doa Mu"
Maklumat Terkini:
2-Apr-2012 (Isnin) @ 8:00 pagi (11:00 mlm waktu Malaysia) : - Tuan Guru masuk bilik pembedahan
2-Apr-2012 (Isnin) @ 6:30 petang (3-Apr-2012 @ 9:30 pagi waktu Malaysia) : - Tuan Guru masuk bilik pembedahan
2-Apr-2012 (Isnin) @ 6:30 petang (3-Apr-2012 @ 9:30 pagi waktu Malaysia) : - Pembedahan selesai dengan selamat.
Tuan Guru dijangka akan ditempatkan di ICU selama 4 hari sehingga keadaan jantung stabil.
3-Apr-2012 (Selasa) @ 1:00 pagi (3-Apr-2012 @ 4:00 petang waktu Malaysia) : - Keadaan Tuan Guru bertambah stabil. Cuma TGUH kehilangan banyak darah. Tuan Guru telah mula sedar dan mengadu kesakitan kesan pembedahan, maka telah diberi ubat sedatif yang kuat.
Tuan Guru Dato' Dr. Haron Din telah berangkat ke San Francisco untuk menjalani pembedahan jantung pada hari Ahad 18-Mac-2012 jam 2:00 pagi.
Rombongan yang bersama-sama menemani Tuan Guru ialah isteri beliau Ustazah Datin Khadijah, anak sulung, kedua dan keempat beliau iaitu Dr. Huda, Ustaz Hj. Hamdi dan Ustaz Hj. Najmi. Juga turut serta menantu beliau suami kepada Dr. Huda iaitu Dr. Azlin Azzudin.
Secara umumnya masalah jantung Tuan Guru ialah terdapat banyak saluran darah (artery) pada jantung yang tersumbat menyebabkan jantung tidak dapat berfungsi dengan sempurna. Keadaan ini menyebabkan Tuan Guru sering mengalami serangan sakit jantung secara puratanya 10 kali sehari.
Bagi mengatasinya Tuan Guru terpaksa menggunakan spray GTN untuk meredakan kesakitan. Tuan Guru kerap menjalani rawatan jantung di IJN bagi mengatasi sakit jantung tersebut. Bagaimanapun pelbagai ikhtiar telah dilakukan oleh doktor-doktor pakar di IJN, mereka akhirnya menasihatkan Tuan Guru mendapatkan rawatan seterusnya di Stanford Hospital, San Francisco, USA.
Rawatan kali ini agak rumit kerana kaedah memasukkan stent untuk mengatasi saluran darah yang tersumbat tidak boleh dilakukan. Jantung Tuan Guru terpaksa dibedah dari bahagian belakang melalui kaedah 'sternotomy'.
Untuk mengetahui bagaimana kaedah ini dilakukan boleh lihat lihat di youtube ( http://www.youtube.com/watch?v=r7RsB0BA4EI ). ".
Pembedahan akan dilakukan pada pagi Isnin 2-April-2012 jam 8:00 pagi waktu San Francisco USA (11:00 malam waktu Malaysia). Jika tidak ada kerumitan insya-Allah pembedahan akan selesai dalam masa kurang 6 jam. Marilah kita sama-sama berdoa agar Allah SWT memudahkan urusan pembedahan ini dan berakhir dengan kesembuhan yang berpanjangan kepada kesihatan Tuan Guru.
(info daripada FB Md Hafiz Isnin)

Saturday, March 31, 2012

Doa Rabitah



Doa Rabitah - UNIC

Doa Rabitah:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين، وعلى آله وصحبه أجمعين.

اَللّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذِهِ الْقُلُوْبَ، قَدِ اجْتَمَعَتْ عَلَى مَحَبَّتِكَ، وَالْتَقَتْ عَلَى طَاعَتِكَ، وَتَوَحَّدَتْ عَلَى دَعْوَتِكَ، وَتَعَاهَدَت عَلَى نُصْرَةِ شَرِيْعَتِكَ.

فَوَثِّقِ اللَّهُمَّ رَابِطَتَهَا، وَأَدِمْ وُدَّهَا، وَاهْدِهَا سُبُلَهَا، وَامْلَأَهَا بِنُوْرِكَ الَّذِيْ لاَ يَخْبُوْا، وَاشْرَحْ صُدُوْرَهَا بِفَيْضِ الْإِيْمَانِ بِكَ، وَجَمِيْلِ التَّوَكُّلِ عَلَيْكَ وَاَحْيِهَا بِمَعْرِفَتِكَ، وَأَمِتْهَا عَلَى الشَّهَادَةِ فِيْ سَبِيْلِكَ.

إِنَّكَ نِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِيْر،ِ اَللَّهُمَّ أَمِيْنَ وَصَلِّ اللَّهُمَّ عَلَى سَيِّدَنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلِّمْ.

Terjemahan:

"Ya Allah, sesungguhnya Engkau Mengetahui bahawa hati-hati ini telah berhimpun kerana mengasihani Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah) Mu, bersatu memikul beban dakwah Mu, hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syari'at Mu.

Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya, kekalkan kemesraan antara hati-hati ini, tunjuklah kepada hati-hati ini akan jalanNya (yang sebenar), penuhkanlah (piala) hati-hati ini dengan cahaya Rabbani Mu yang tidak kunjung malap, lapangkanlah hati-hati ini dengan limpahan keimanan dan keindahan tawakkal kepada Mu, hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma'rifat (pengetahuan sebenar) tentang Mu. (Jika Engkau takdirkan kami mati) maka matikanlah hati-hati ini sebagai para syuhada' dalam perjuangan agama Mu.

Sesungguhnya Engkau sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya."

Wednesday, March 28, 2012

Number One For Me




Lyrics: Maher Zain & Bilal Hajji
Melody: Maher Zain & Nano Omar
Arrangement: Maher ZainNumber One For Me -
Lyrics:

I was a foolish little child
Crazy things I used to do
And all the pain I put you through
Mama now I'm here for you
For all the times I made you cry
The days I told you lies
Now it's time for you to rise
For all the things you sacrificed
Chorus:
Oh, if I could turn back time rewind
If I could make it undone
I swear that I wouldI would make it up to you
Mum I'm all grown up now
It's a brand new day
I'd like to put a smile on your face every day
Mum I'm all grown up now
And it's not too late
I'd like to put a smile on your face every day
And now I finally understand
Your famous line
About the day I'd face in time
'Cause now I've got a child of mine
And even though I was so bad
I've learned so much from you
Now I'm trying to do it too
Love my kid the way you do

CHORUS
You know you are the number one for me (x3)
Oh, oh, number one for me
There's no one in this world that can take your place
Oh, I'm sorry for ever taking you for granted,
oohI will use every chance I get
To make you smile, whenever I'm around you
Now I will try to love you like you love me
Only God knows how much you mean to me

CHORUS
You know you are the number one for me (x3)
Oh, oh, number one for me

Monday, March 26, 2012

amin......




“Dan (ingatlah kisah) Ismail, Idris dan Zulkifli. Semua mereka termasuk orang-orang yang sabar. Kami telah memasukkan mereka ke dalam rahmat Kami. Sesungguhnya mereka termasuk orang-orang yang soleh” (Al-Anbiyaa’, 21: 85-86)


“Dan ingatlah akan Ismail, Ilyasa’ dan Zulkifli. Semuanya termasuk orang-orang yang baik” (Shaad, 38: 48)

~ inshaAllah sntiasa cuba mencontohi kebaikan dan kesaboran mereka

~ sengaja sy bold kan nama Zulkifli , bukanlah sy ini seperti nabi zulkifli a.s, jauh la panggang dari api...sekadar mendorong utk mencontohi sifat sabar, kesanggupan dan kesolehan nabi nabi ini. mereka contoh2 utk kita ikuti..........amin

"I started wearing hijab a month ago. I love it. I feel more empowered & love the fact that I am recognized as a Muslimah where ever I am. I feel like people, especially men, give me more respect. There is no "whistling out the window at a Muslimah.'' I no longer feel like an object. Alhamdulillah. I will take mt hijab off for no one"
~ Amanda Correa

Saturday, March 24, 2012

jgn dilayan syaitonn itew

marah, benci, mnyampah, iri hati, dengki, murung, busuk hati, jahat, dan feelings yg seangkatan dgnnya - sy malas nak entertain kamu semua, jgn buang masa kamu...sy xkan layan....
---------
isi hati dgn perasaan2 yg positif, senyum...bnyk istighfar,
jaga kualiti solat, solat dlm keadaan sedar diri dan malu pada Nya...
ingat tujuan hidup, kasihankan rakan2 yg masih belum kenal Allah....
smile your heart

Dengan Nama Allah, Aku Bertawakkal....


Ketika keluar rumah, hendaklah setiap muslim merutinkan dzikir: Bismillahi tawakkaltu ‘alallah laa hawla wa laa quwwata illa billah (Dengan nama Allah, aku bertawakkal kepada Allah, tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan-Nya).


Dari Anas bin Malik, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

إِذَا خَرَجَ الرَّجُلُ مِنْ بَيْتِهِ فَقَالَ بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ قَالَ « يُقَالُ حِينَئِذٍ هُدِيتَ وَكُفِيتَ وَوُقِيتَ فَتَتَنَحَّى لَهُ الشَّيَاطِينُ فَيَقُولُ لَهُ شَيْطَانٌ آخَرُ كَيْفَ لَكَ بِرَجُلٍ قَدْ هُدِىَ وَكُفِىَ وَوُقِىَ ».

“Jika seseorang keluar rumah, lalu dia mengucapkan “Bismillahi tawakkaltu ‘alallah, laa hawla wa laa quwwata illa billah” (Dengan nama Allah, aku bertawakkal kepada Allah, tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan-Nya), maka dikatakan ketika itu: “Engkau akan diberi petunjuk, dicukupkan dan dijaga”. Setan pun akan menyingkir darinya. Setan yang lain akan mengatakan: “Bagaimana mungkin engkau bisa mengganggu seseorang yang telah mendapatkan petunjuk, kecukupan dan penjagaan?!”
(HR. Abu Daud dan Tirmidzi. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih)

Sunday, March 11, 2012

Last sermon of the Prophet Muhammad (PBUH)

MUHAMMAD(PEACE BE UPON HIM) |

This sermon was delivered on the Ninth Day of Islamic month of Dhul-Hijjah Year 632 A.C (10 A.H.) in the ‘Uranah valley of Mount Arafat’ in Mecca.
After praising and thanking Allah the Prophet (saws) said:


“O People, lend me an attentive ear, for I know not whether after this year I shall ever be amongst you again. Therefore listen to what I am saying very carefully and take these words to those who could not be present here today.

O People, just as you regard this month, this day, this city as Sacred, so regard the life and property of every Muslim as a sacred trust. Return the goods entrusted to you to their rightful owners. Hurt no one so that no one may hurt you. Remember that you will indeed meet your Lord, and that he will indeed reckon your deeds. Allah has forbidden you to take usury (interest), therefore all interest obligations shall henceforth be waived. Your capital is yours to keep. You will neither inflict nor suffer any inequity. Allah has judged that there shall be no interest and that all the interest due to Abbas ibn ‘Abd’al Muttalib [the Prophet's uncle] be waived.

Every right arising out of homicide in pre-islamic days is henceforth waived and the first such right that i waive is that arising from the murder of Rabiah ibn al Harithibn.

O People, the unbelievers indulge in tampering with the calender in order to make permissible that which Allah forbade, and to forbid that which Allah has made permissible. With Allah the months are twelve in number. Four of them are holy, three of these are successive and one occurs singly between the months of Jumada and Shaban.

Beware of Satan, for the safety of your religion. He has lost all hope of that he will be able to lead you astray in big things, so beware of following him in small things.

O People, it is true that you have certain rights with regard to your women but they also have rights over you. Remember that you have taken them as your wives only under Allah’s trust and with His permission. If they abide by your right, then to them belongs the right to be fed and clothed in kindness. Do treat your women well and be kind to them for they are your partners and committed helpers. And it is your right that they do not make friends with anyone of whom you do not approve, as well as never to be unchaste. O People, listen to me in earnest, worship Allah, say your five daily prayers, fast during the month of Ramadhan, and give your wealth in Zakat. Perform Hajj if you can afford to.

All mankind is from Adam and Eve, an Arab has no superiority over a non-Arab nor a non-Arab has any superiority over an Arab; also a white has no superiority over a black nor a black has any superiority over a white – except by piety and good action. Learn that every Muslim is a brother to every Muslim and that the Muslims constitute one brotherhood. Nothing shall be legitimate to a Muslim which belongs to a fellow Muslim unless it was given freely and willingly. Do not therefore do injustice to yourselves. Remember one day you will meet Allah and answer your deeds. So beware: do not stray from the path of righteousness after I am gone.

O People, no prophet or apostle will come after me, and no new faith will be born. Reason well, therefore, O People, and understand my words which I convey to you. I leave behind me two things, the Qur’an and my Sunnah and if you follow these you will never go astray.

All those who listen to me shall pass on my words to others and those to others again; and may the last ones understand my words better than those who listen to me directly. Be my witness, O Allah, that I have conveyed Your message to Your people.”

Monday, March 5, 2012

what is it?



6.00pm : i watched the movie, but i don't follow the story
8.00pm : i read the jokes, but didn't know when to laugh

10.00pm : i play badminton, i lost it all..

1.00 am : i lay on my bed, but i don't sleep.
5.15 am : woke up, feel the same...
8.00 am : i write on the blog, but every words is flat

i can't depend on my eyes when my mind is out of focus

what has gone wrong with me, maybe i know..but....