Sunday, August 17, 2008

monolog sendirian....

kita seringkali memerlukan nasihat daripada orang lain apb sampai kepada perkara perkara yang kita tdk tahu untuk membuatnya kerana seorang manusia itu dikurniakan ilmu yang terhad dan tertentu shj ttg tidak mungkin seorang manusia itu dikaruniai oleh Allah dgn pengetahuan dan ilmu yang mencakupi semua bidang dan kemahiran manusia kerana manusia itu dicipta dgn had had yang tertentu,

tiada gajah setangkas harimau dan tiada harimau sekuat gajah.

oleh yang demikian, perlulah seorang manusia itu menuntut ilmu ttg perkara yg hendak dikuasainya drp orang yang pandai dan pakar ttg perkara tersebut.
setelah menguasai ilmu tersebut, terpulanglah pula kepada manusia itu bgmn hendak menggunakan ilmu itu didalam kehidupan/pekerjaannya mengikut corak dan bunga kehidupannya.ilmu itu pula hendaklah dipandu oleh akal,iman,kewarasan dan kebijaksanaan serta kesesuaian keadaan ketika itu.

apabila kita diberikan padi oleh seorang petani yang hebat, terpulanglah kepada kita untuk hanya menjadikan padi itu sekadar nasi utk dimakan sehingga habis atau ditanam sedikit dan dimasak pula selebihnya dgn pelbagai jenis hidangan yang lazat utk dijual dan dimakan...

6 comments:

R@duan said...

Sekarang ni pun elok tanam padi sebab takut stok beras habis. Chong Wei sebenarnya boleh kalahkan Lin Dan. Budak-budak Uitm, yang pergi berarak tu, pointer amacam.? Semalam masa balik dari rumah Rosman hujan lebat la. Kalu pointer under 3 tak yah wat demo, malu kat MB Sel. Eh..apa aku monolog nii?...

R@duan said...

Kepada Ayohnik
Warung Ayohnik tak banyak jualan barangan dia. Kalau Ayohnik jual banyak barang barulah pelanggan datang.....
Barang pulak mesti fresh, baru punya. Segar. Semangat skit nak jengok warung Ayohnik nii...

Ayoh Nik said...

tu arr..time kasih tuan raduan tokei sutera ipoh mali...hehe

takde modal kot,
tu pun tgh cari barang bermutu,
ada la dah bahan bahan tu...
dok balah dgn kerja dan waktu...
intenet tempat aku?
macam hantu...
takleh nak upload mende satu...

tapi satu nak mintak maap kat tuan sutera sbb kekurangan warung amber ni...insyaAllah ambe akan coba lebih prolifik

kedua nak time kasih bebanyak kat tuan sutera sbb rajin mai kat warung ambe ni walau tak banyak menu kat sini,teguran tuan sutera ambe hargai dan akan diambil tindakan segera...hehe...adiolastikeput

R@duan said...

adiolastikeput?
apa tu...?
kalau tanya Ujang dia tau tak?...

rahmanraof said...

warung ke ni? mamak!!!Teh tarik kurang manis ngn roti kosong separuh, kuah dal banjir..em air suam 12 bungkus..

Ayoh Nik said...

siaapppp