Wednesday, October 22, 2008

Salam Tauke - corat-coret #004


Memoir’s of Dapur Kayu…

Couple days ago, one of my friend @ neighbour @ oficemate @ bloggers Armmean (Amin ) has shown to me the pictures of his family and relatives at kampung during raya.

Theres a picture that really attracting and touch me to the heart, that is, wooden stove (dapur kayulah !)
It’s remind me of a lot of sweet memories in my childhood times, it is so sweet when I suddenly can remember a lot of the past incicents and stories about this stove. Some of it might be forgotten and lost from my mind if I just don’t see this picture. Thanks a lot to amin

Dulu aku tinggal kat kampung, dan kat rumah aku yang agak sederhana waktu tu masih menggunakan dapur kayu. Rasanya sampai abis sekolah rendah juga la rumah aku masih guna dapur kayu.

Dan perihal dapur kayu adalah antara asbab utama jugak aku kena pelangkung oleh ibu kesayanganku. Pertama kerana tak cari kayu api mak aku nak masak, kedua tak jemur kayu api basah, ketiga tak alih kayu api yang dijemur ke bawah umah dari hujan, ke empat tak susun kayu api atas rak bawah dapur kayu.

Tapi aku rase mak aku memang lebih suka suruh aku buat keje khidmat keluarga (mungkin perasaan je kot, maap le ahli keluarge aku yang bace entri nih, hehehe)…
Sbb kalau aku dan abang aku berdiri atau ada depan mata mak aku, mak aku mesti suruh aku buat keje macam g kedai dsbg berbanding suruh abg aku… termasuklah - cari kayu api

Ape lagi…ke semak dan hutan kecil blakang umah la aku cari kayu sambil cakap “ nak cari kayu… nak cari kayu…..”.

Hmm..kalau aku nak citer pasal memori indah waktu kanak-kanak memanglah banyak sangat…buleh wat buku. Dari rebut barang mainan, mandi sungai sampai amik upah wat design(corak) wau/layang-layang orang kg . Ape pun semua kita mempunyai kenangan indah bersama keluarga waktu kanak kanak..(hmm indah kan), bagi setiap orang kenangan merekalah yang lebih indah atau lebih berharga. Apa yang penting buat kita yang dah bosar ni adalah :
1) selalu ingat asal usul
2) hormati orang tua dan hargai mereka kerana pengorbanan mereka dari kecil membuatkan kita jadi ‘orang’ sekarang, berihsan lah kepada mereka terutama bila mereka tidak lagi berupaya, jgn hantar mereka ke rumah yang bukan bukan.
3) nilailah kenangan zaman kanak-kanak kita dulu dengan diri kita sekarang. Apakah diri kita sekarang ini adalah diri yang ibunda kita mahukan, yang Allah swt mahukan.

…. dah bosar dah aku…

11 comments:

armmean said...

oh..kenangan..mmg best..tingat muda2 dulu..(budak2 laa..)aku rasa sama jer mcm pengalaman ayohnik..membesar dlm keadaan kmpg persisir pantai..mandi sg@laut,cari kepah,panjat pokok kelapa,main perang2..main galah panjang(tmpt aku ckp mai toi)..smp. la main msk2 dgn kawen2..hehehe..peh!..indah dunia kanak2..Raser mcm nak back 2 the past..nak ubah kenakalan aku kecik2..curi buah mangga la,buah jambu.. blasah bdk2..mcm2 lg..yg mungkin xkan dpt di kecapi oleh bebdk skrg..mmm..tgk la, ada masa, aku akan uploadkan cerita2ku kat blog..tungguuuu...

nik said...

yihaa...amin is back!

Mak Su said...

masakan di dapur kayu adalah sangat sedap, apa dapur moden pun tak dapat rasa yang perisa dan original seperti itu

nik said...

erm...mmg sdp..trgt ms tunggu mak siap goreng tumis kt dapur kayu..perghh.lain macam

Jard The Great said...

salam...waaa.. dulu korang ade dapur kayu yer??

yg aku ingat mase dulu2... tandas xde.. kena pegi sungai utk 'urusan' itu..hehehe..

Nik said...

jard..
hmm..citer jamban pun banyak gak nih....dulu jamban korek tanah jer dalam dalam, pastu buat dinding...(macam jamban ali baba bjg lapok yg kena pangkah tu - kasi peca laaa..)hehe

R@duan said...

saya kena patuk ular masa cari kayu api. tapi yang peliknya ular tu yang nangis, saya selamba je..!
(eceh, terbalikkan cerita pulak!)

Nik said...

kenapa eh ular tu nangis??sbb bau kaki ke sbb tersedak bulu kaki..hehehe (x serius pong gurau jer...)

armmean said...

seperti yang di janjikan..im back!!jenguk2 ke blog aku..he..he..cerita-cerita biasa saja..

Nik said...

ado pun cerito ekau...wakaka

Anonymous said...

tgk gambar tuu teringat saya mase susah dulu..tapi alhamdulillah..nak kate kaya tu tak laa tapi cukup laa buat menampung hidup ...
pengalaman lalu mengajar erti kehidupan yang kita akan lalui...kerana amat bernilai dan tidak dimiliki dimana-mana mahupun di universiti,sekolah,kedai dan lain2