Thursday, May 28, 2009

Alkohol masalah negara, masalah dunia

alkohol merupakan perosak masyarakat sejak zaman berzaman. alkohol berterusan mengakibatkan kehilangan nyawa yg tidak terkira serta menyebabkan kesengsaraan kepada jutaan manusia seluruh dunia.punca pelbagai masalah masyarakat,statistik kadar jenayah meninggi, pertambahan kes sakit mental, keruntuhkan institusi keluarga di serata dunia menjadi testimoni bisu kepada kuasa perosak alkohol...

"Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) khamar (arak), berjudi, berhala, dan mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syatan. Maka jauhi;ah perbuatan-perbuatan itu agar kamu beroleh keberuntungan" al maidah (5:90)

dari Anas (r.a), Nabi (saw) bersabda: "Sepuluh orang yg dikutuk Allah mengenai khamar : pembuatnya, pengedarnya, peminumnya, pembawanya, pengirimnya, penuangnya, penjualnya, pemakan wang hasilnya, pembayarnya dan pemesannya".

althought Islam is totaly reject this dirty stuff, in Malaysia...we dont have take this very problemo as a religious or races problem..this is general problem! problem for everybody who or whatever he is...what this alcohol has? man..it has nothing...ban it from malaysia!!

agreed?

9 comments:

Mak Su said...

yalah, dah habaq tak boleh, tak boleh lah. ek

Nik said...

ye la...tapi kenape susah sgt kite nak haramkan terus...takut tu lah takut ni lah...takde alasan langsung.

maksu pekabo.

jawa peranakan said...

kerana alquran dan sunnah rasulullah tidak duduk di tempat paling tinggi dalam 1 malaysia..

jawa peranakan said...

dan kerana Allah sudah tidak lagi ditakuti..

Nik said...

semoga kita sedar

Nik said...

moga Allah ampunkan, dan jauhkan kita dari bala dan kegagalan dan kehilangan tanah air kepada mereka

Nik said...

semoga anak cucu kita masih sempat dan boleh berlagak seperti kita berlagak tiada apa apa yg perlu dirisaukan sekarang

Nik said...

naudzubillah

jawa peranakan said...

"sesungguhnya khamar itu terbahagi kepada 2..khamar haram iaitu khamar yang lari daripada cukai dan khamar halal iaitu yang telah dibayar cukai"

HADIS RIWAYAT IMAM HADHARI