Monday, September 15, 2008

Puasa

Firman Allah Taala:

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ.

"Wahai orang-orang yang beriman, kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana puasa itu diwajibkan atas orang-orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa". (1)
Firman-Nya lagi:

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ..

"(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadhan yang padanya diturunkan Al-Qur`an, menjadi pertunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan pertunjuk, dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa dari kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadhan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu .. ". (2)

sumber: Mastika Hadith Jilid 3. lawat terus untuk koleksi hadith klik http://www.islam.gov.my/dircportal/hadith.htm

7 comments:

wan said...

confirm...confirm...ko nak try AQU WANITA...tiba-tiba jer keluar ayat2Al-Quran kat warung ko ni...(kikikiki...)x penah2 sebelum ni...

R@duan said...

ehem...

armmean said...

erkkk..alhamdulillahhhh...

Ayoh Nik said...

wan
ko ni suka sgt agak agak!hehe..ko pikir la sendiri.hehehe.jgn mare arr

raduan
kalo tul pun ape salahnyer(kekeke)

amin
dimulakan dgn basmalah disudahi dgn.....

wan said...

mana boleh fikir sendiri...selfish sgt ko ni...meh ler fikir sama2...

Ayoh Nik said...

huhu..mai lah kita

putrizmia said...

alhamdulillah..aku doakan jer!!!hehehe!!