Tuesday, September 16, 2008

TW Artwork #1



medium : pensil 2b+psd rendering
taktala sekilas masa terluang, ketika itulah ambe mengambil kesempatan menghasilkan artwork ini...saje nak layan freehand, then syok plak rasenye blen dgn photoshop rendering...

12 comments:

wan said...

create ur own stroke...stail sendiri la bro...tahu ler minat AIE...but nice sketch...

Nik said...

thanks wan, im very appriciate that
hard to say, its not a matter of my strokes look alike whoever strokes, its is about art,idea,anything for my own sastifaction.my stroke might be like aie's...,and Aie's might be like mike mignola's.because they was a "silence teacher/tutor/idol" for the follower...

p/s..wonder why theres never was a complaint about AIE's strokes that looked alike Mag Mignola's strokes...it is because its is diference story from a different talent with a different ideas.AIE was never create a charecter that Mike Mignola does and I (insyaAllah) will not ever create a same artwork n charector as AIE does...

but thanks a lot wan...

p/s...waiting for wan's stroke...heard he is a good advicer, mean he have a good touch too

Anonymous said...

i like Mike Mignola too...want to see my stroke yaa...emm...okey...tunggu ek...

p/s:aie tiru stroke jer tp dia masuk ciri-ciri Malaysian...tq

Nik said...

aie doesnt imitate mignola's strokes,as i mean aie is a kind a big fan of mike mignola, therefore its not a big deal for him to have his silence mentor's influence (theres a big contras between influence n imitate),(perbezaan ketara antara pengaruh dan meniru),
n then he did well in applying it to such a malaysian product...

mine is malaysian product too, even if u said i did imitate aie's (im not, its is influence) becoz Agen Red will never wear "ketayappp"!
dont u get ittt!!!

Mike Minola said...

what da f**k is goin on here..good job nik, I love ur stroke, keep it up bro!!!

Anonymous said...

itu sebab komik yg sama stroke x boleh pegi jauh..aku minat Aie tp syg..komik x habis..AKU DAN SESUATU 1-12..aku sanggup turun tmpt dia kat Rawang nak cari komik dia..last2 dah bungkus..mcm tu jgk ngan URBAN COMICS sama la jugak..2 org kartunis yg pegi jauh..kromosom & sorang lg aku dah lupa...dah jd penciler @inker kat USA..dark horsecomic...ko pun mngkin dah tahu..setakat ni yg aku respek cuma 2 orang jer,LAT dan Baba Chuah..dah tahap international dah..aku bkn dengki pun ko punya lukisan..dr cara ko balas tu pun nmpk ko ego...apahal ngan Hellboy ko kaitkan ngan ketayap plak..komik hong kong pun masih org beli walau citer meleret2..tp stroke lukisan berbeza..mcm Ma Wing Shing...dia ada anak murid yg dia suruh ikut stail dier tp anak murid dier buat stroke masing2misalnya anak murid dier dr One Academy...itu br influence tp ubah la...betul la ko ckp tu...aku x bangkang pun...ko pun dah besar...terpulangla pd ko...aku pun bkn terer mcm ko...cuma aku nak ko semakin maju dan ubah sikit jer lagi utk aku tgk.."wah.! ni br stroke nik..."ni x..skali tgk jer aku dh tahu...bkn ko x terer..aku dah tahu ko mmg boleh punyer...dr awal ko dtg wat sketches dulu,aku dah tahu ko mmg terer lukis figura...keep it up..mcm gak luzrafikr(eg dr NST)
dulu pun,aku dah tinggal sebilik ngan dier,sama mcm ko jgk...terer sketches tp suka tiru stail Aie & tembakau..aku komen mcm ni gak...ego mcm ko..aku tegur cara baik...ubah sikit jer...ko tgk la hasilnya..tgk sketches kat blog dier.dah lain...mcm tu la mksud aku lebih kurang..sori la yer...jgn gaduh la...wat la mcm biasa...karang x komen,bila nak sedar...karang syok sendiri plak...

Anonymous said...

muahahah!!PEKEJADAH SEMUA NI BEB..gua tau, lu org saling nak menyatakan lu org tahu style dan sejarah idup kartunis..ape sgt beb..gua sealiran dgn ujang!..muahahah..x kisah la saper pun lu org..lu tido sebantal ker dgn kartunis..masing2 ader kelebihan..meniru@copy paste!
lu memula idup nak melukis,maser kat skolah2 dulu atau masa dah jd. pelukis,pereka ker, pun lu akan meniru..x salah rasa gua..x kisah la si ayohnik nak tiru..bknya lu nak jd. kartunis tegar pun..jika si ayaohnik mjdkan kartun sbg. ruanglingkup kerjaya, maka sepatutnya mesti ade trade mark@style kartun dia..setakat taukeh warung post, takkan kena saman dgn pulis trafik pun..wassalam..

Anonymous said...

alo kawan aar..tu taik punya crita pun mau gaduh ka..kasi angkat,buang taik pegi cuci laa..

Nik said...

makin aku layan wan makin banyak aku labon..tanak jd orang yg suka labon semata..


mike minola...
tq mike(not real name, i think)...
ill keep it up coz im still developing my own stroke style day by day, although im not putting ambitious in this field..just for own statisfaction!
p/s..theres some word used by u
that inappropriate please aviod..tq anyway

armmean said...

wah...pnjg ko labon wan..ahaks..iyelah whatever..

aie said...

udah2 la tu..byk2 berzikir bulan pose ni..

Anonymous said...

isma halil hamzah penah berkata ,,,KITA KAWAN2 TAK MAU LAWAN!!!

apa hat mau bising2 ni lu orang..masing2 mesti ader idola dan fluence masing2,,so kalau setakat sketches tu ikut la sapa pun,,,tapi kalau dah cari makan pyer job,kena ader identiti la,,,insyaallah baru leh berjaya..

so di hari dan bulan yg baik ni mari kita sama2 memeohon kemaafan antara satu sama lain,,,tak de pekdah kalau simpan dalam hati k,,
nanti kalau sapa2 manti dulu nanti kita2 ni jugak yg tolong talkinkan sekali...iskh,,iskh,,,sedih2,,,